Ranuan kirkko

Kirkkotie 10, 97700 Ranua

Kirkon virallinen istumapaikkaluku on 338 henkeä.

Kirkon varaamista voi tiedustella kirkkoherranvirastosta tai taloustoimistosta.

Ranuan kirkko on pieni hirsirakenteinen ristikirkko, joka on vihitty käyttöön 7.6.1914. Kirkon on suunnitellut arkkitehti Jarl Eklund. Alkuvuosina kirkon ulko- sekä sisäseinät olivat paljasta hirsipintaa. Ulkoseinät laudoitettiin 1920-luvulla.

Kirkko saneerattiin perusteellisesti 1950-luvulla arkkitehtitoimisto Irmeli & Markus Visannin suunnitelman pohjalta. Sisäpuolen kalkitut hirsiseinät paneloitiin ja sisustus järjestettiin uudella tavalla. 1960-luvulla kirkkoon laitettiin kuparikatto ja kaminalämmitys korvattiin sähkölämmityksellä.

Kirkkoon  tehtiin peruskorjaus vuonna 2014, jonka korjassuunnittelusta vastasi Arkkitehtitoimisto Voutilainen  yhdessä seurakunnan rakentamistoimikunnan kanssa. Peruskorjauksen yhteydessä mm. parannettiin monin tavoin liikuntaesteisten mahdollisuutta osallitua kirkon toimintaan,  asennettiin  maalämpöjärjestelmä ja induktiokaapeli, uusittiin valaistusta sekä sisällä että ulkona,  hankittiin uusi katafalk, alttaripöytä, virsinumero- ja vihkiryijyteline, tehtiin joitakin tila-, kaluste ja materiaalimuutoksia rakentamalla mm. naulakkotila ja  hätäpoistumistie lehteriltä.  Nina Robbins entisöi alttaritaulun ja kirkon ulkopuolelle vaihdettiin mm. rännit ja syöksytorvet.

Alttaritaulun ”Jeesuksen toinen tuleminen” on maalannut v. 1951 taiteilija Matti Visanti. Vihkiryijyn ”Ristipyörä” on suunnitellut taiteilija Helena Tarvajärvi ja varsinaiset kirkkotekstiilit pääosin taitelija Kristiina Hänninen Suonen Käsityön Ystävistä.

kuva: Markku Niemi

Messinki-reunuksella varustetun hopeisen kastemaljan on suunnitellut ja valmistanut rovaniemeläinen Miessi Ky.

Mekaaniset 14-äänikertaiset urut on rakentanut Urkurakentamo Hans Heinrich v. 1990.

Kirkkopihaan on haudattu 154 sankarivainajaa. Sankaripatsaan ”Ei kuolema vaan elämä” on tehnyt kuvanveistäjä Kalervo Kallio. Sankarivainajia on lisäksi haudattu Simojärven ja Saukkojärven hautausmaihin.

Kirkon pihassa on myös evakossa kuolleiden muistomerkki ”Itkevät kivet”, jonka on tehnyt taiteilija Erkki Salmela.

Kirkon pihassa on myös 138 sankarivainajan haudat.

Esteetön kulku Esteetön kulku
Esteetön wc Esteetön wc